Support | Vacatures
Financiële administratie
Je financiële administratie als basis voor alle processen
Handelsbedrijf
Van voorraadbeheer tot verkoop gebruiksvriendelijk in één oplossing
Groothandel
Uitgebreide cloudsoftware die al je processen en vestigingen koppelt
Service & Projecten
Altijd grip op en inzicht in je service- en projectadministratie
Je financiële hart op orde
Administratie die naadloos koppelt met al je operationele systemen
Consolidatie
Alle bedrijfssystemen en vestigingen in één centrale online omgeving
Robotic Accounting
Transacties en boekingen automatisch door robotisering
Flexibel & gebruiksvriendelijk
Alle processen centraal en digitaal voor de handelaar met 1 tot 20 users
Webshop koppeling
Al je weborders en voorraad gesynchroniseerd in één overzicht
Online bestelportaal
Biedt je klanten het gemak van een gebruiksvriendelijk online bestelportaal
Digitale groothandel
Alle processen gekoppeld in de cloud met realtime inzicht
Magazijnbeheer
Sluitende voorraadadministratie en centraal beheer van vestigingen
Barcode scanning
Verklein de foutmarge in je papierloze magazijn met scanners
Installatie & Onderhoud
Digitale aansturing en inzicht in alle installaties en onderhoudsbeurten
Beveiliging
Meldkamerfunctionaliteit en borg certificering in één omgeving
Elektrotechniek
Domotica Installaties en calculaties centraal ingericht in een omgeving
Dashboards & KPI’s
Vestigingenbeheer
Scan & Herken
Directe bankkoppeling
Geïntegreerde Rapportages
Apps & Koppelingen
Inkoopbeheer
Verkoopbeheer
Voorraadbeheer
Barcodescanning
Webshopkoppeling
Bestelportaal
Software in de cloud
Zuivere brutomarge
Kosten per order verlagen
Vestigingen beheer
Service & Contracten
Objecten & Installaties
Logistiek & Inkoop
Handel & Balieverkoop
Projectadministratie & Projectbewaking
Calculatie & Offertes
Werkvoorbereiding
CRM & Relatiebeheer
Mobiele apps
Visma.net Financials
Visma.net Logistics
Visma Brincr
Consolit Service & Projecten
Consolit ScanView
Taskmanager
Alle software producten
Over Consolit | Wie zijn wij?
Onze aanpak
Betrokken specialisten
Vacatures
Software Partners
Succesverhalen
Nieuwsberichten
Blogberichten
Whitepapers
Webinars
Trainingen
Blog
Gepubliceerd:
25 april 2023
Goed nieuws, je groothandel voor overige consumentengoederen is flink aan het groeien! De laatste jaren vertoont je omzet een stijgende lijn. Ook je beslissing om digitaal actiever te worden, heeft ondertussen zoden aan de dijk gezet. Toch zijn er zorgen, want de groei van je groothandel gaat niet zonder pijn. Wat is de remedie?
Bij het digitaal gaan van je groothandel in overige consumentengoederen is er nóg een keuze gemaakt: naast het B2B-segment besloten jullie je voortaan ook te richten op het B2C-segment, met een mooie eigen webshop. Dat heeft goed uitgepakt, het aantal orders en klanten zit in de lift. Alleen vertoont het bedrijfsresultaat niet dezelfde stijgende curve als de omzet. De afdeling finance rapporteert dat er van brutomarge naar nettoresultaat sprake is van ‘lekkage’. Er loopt ergens geld weg, maar waar dan?
Verborgen kosten
Analyse van het bedrijfsresultaat leert dat de personeelskosten flink zijn toegenomen. De omzetgroei gaat immers gepaard met veel meer bewegingen voor order picking. Ook het aantal retourzendingen is groter geworden. Daardoor lopen er meer collega’s rond in het magazijn, de volgende vacature staat alweer uit. Verder is er een nieuwe collega voor het onderhouden van data voor de webshop aangenomen. Omdat niet alle data die voor de webshop nodig zijn in het ERP-pakket zitten, is het behoorlijk wat werk om dingen aanvullend vast te leggen in de webshopdatabase. Nog een puntje van zorg: in het CMS van de webshop ontbreken specifieke velden om het assortiment bij Bol.com aan te bieden. Alles bij elkaar gaat er veel tijd (en dus geld) verloren aan het op peil houden van de stamdata van het artikelassortiment, zowel in het ERP-systeem als in de webshopomgeving.
Word geen slachtoffer van je ‘groei- in-omzet-succes’
Kortom, de groei van je groothandel veroorzaakt pijntjes op diverse plekken in je organisatie. Die problemen zijn weliswaar allemaal op te lossen zijn met de inzet van extra personeel, maar dat is erg kostbaar. Gevolg daarvan is dat je omzetgroei zich niet een-op-een vertaalt naar de gewenste groei in nettoresultaat. Wat moet er dan wel gebeuren? De oplossing ligt in efficiënter werken en het verlagen van de kosten per order. Alleen op die manier kun je verder groeien met hetzelfde aantal mensen en voorkom je dat je bedrijf slachtoffer wordt van z’n eigen ‘groei- in-omzet-succes’.
Er is veel aan de hand met data
Alle pijnpunten die we net hebben beschreven leiden eigenlijk allemaal naar één ding: data. En dan hebben we over de stamdata en de transactiedata van je groothandel. De crux is al die data onder controle te hebben en te houden, hoezeer ze ook toenemen in volume. Want die data geven je inzicht in je kosten, je omzet, je distributiekanalen, de doorloopsnelheid van artikelen, je voorraad, je samenwerking met partners, je prijsstelling, en ga zo maar door. Deze inzichten helpen je je processen te stroomlijnen en klanten beter te bedienen, met maximale efficiency. Zodat je ook zonder allerlei extra handjes de transitie naar een digitale groothandel maakt.
Welke keuzes maak je?
Een efficiënte en accurate afhandeling van data speelt een grote rol in het succes van je digitale groothandel. Je moet aan datamanagement, data-integratie en data-analyse doen, dit zijn belangrijke nieuwe aandachtspunten voor je bedrijf. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar met de juiste softwaresystemen is het makkelijker dan je denkt. De vraag is welke systemen dat zijn voor jouw groothandel. Kies je bijvoorbeeld voor expertsystemen die goed met elkaar praten? Of ga je voor een ‘alles in een-pakket’? Met als kanttekening dat zo’n pakket wellicht niet voldoende diepgang heeft en het dus net niet is. Het antwoord is niet eenvoudig en verschilt per onderneming. Laat je daarom adviseren door mensen die je business kennen en de nodige ervaring hebben. Want goed advies levert je veel op en bespaart je digitale groothandel al die vervelende groeipijntjes.
Heeft jouw digitale groothandel ook last van groeipijn? Neem gerust contact op met Henk Spierenburg, via hspierenburg@consolit.nl, +31 6 55 78 35 03 of +31 88 619 00 00.
Start Teamviewer
+31 88 619 00 00